Etisk sökmotoroptimering – därför bör du ALDRIG fuska med SEO
Att utöva etisk sökmotoroptimering är idag otroligt viktigt för din online-närvaro, dess rykte och ranking. Efter att den första internet-crawlaren såg livets ljus år 1994 har sökmotoroptimeringen kommit lång väg och finjusterats åtskilliga gånger. SEO har till och med blivit omskriven som “död” vid mer än ett tillfälle, eftersom metoden genom hela sitt korta liv haft en del brister och inte alltid använts på ett etiskt sätt. Tack vare Google och deras många uppdateringar och smarta algoritmer är sökmotoroptimering idag större och viktigare än någonsin.
Det som ledde till att SEO höll på att gå ett tungt öde till mötes var sättet det missbrukades på. Internetanvändare och webbyråer hittade flera sätt att kringgå algoritmerna och “fuskade” sig till bra placeringar, helt utan att egentligen förtjäna det. Ända sedan start har sökmotorerna gillat länkar, vilket var en av de allra första faktorerna de använde sig av för att mäta kvaliteten på crawlade webbsidor. Ett vanligt SEO-fusk blev då att skapa så kallade “länkfarmar”, alltså en grupp webbsidor som länkade till varandra för att klättra bland sökresultaten. Det fungerade någorlunda på den tiden, men skulle aldrig göra det idag.
White hat & black hat
Månen må vara vacker sedd från jorden, men liksom denna svävande himlakropp har även SEO en mörk baksida. Etisk och oetisk sökmotoroptimering brukar på fackspråk kallas för “white hat SEO” och “black hat SEO”, termer som uppstod under tidigt 2010-tal. Det var dock långt tidigare än så som de oetiska metoderna tog fart.
Bortsett från de vanligaste länk-fusken var “cloaking” en annan välanvänd genväg. Cloaking innebär att man maskerar webbsidans sökmotoroptimerade innehåll för besökaren och visar en mer attraktiv sida utåt. Den mindre glansiga, och ofta överoptimerade, sanningen blev istället endast synlig för sökmotorerna. Metoden blev snabbt ansedd som oetisk och hemsidor som gick emot Googles riktlinjer riskerade att bli bannade.
Skräckexempel på oetisk SEO
Ett välkänt företag som faktiskt blev bannade på grund av oetisk SEO var BMW. Det var år 2006 som företaget blev straffade av Google efter att ha använt sig av cloaking för att ranka högre. Detta gjordes genom att sökmotorn helt enkelt tog bort BMWs webbsida från SERP. Det tyska bilföretaget agerade dock väldigt snabbt och tog direkt bort den sluga re-direct som visade sökmotorn en helt annan sida än besökaren.
Det är långt från bara BMW som tabbat med SEO-knep genom åren, och onlinebutiken Decor My Eyes är ett mycket bra exempel på det. Eftersom länkar var dåtidens mest populära och säkra sätt att ranka högre, kom de på den briljanta idén att försöka öka sin placering genom kundrecensioner. Dock gjordes det på helt fel sätt, något som kom att straffa sig hårt för e-handeln. Deras strategi var att behandla sina kunder så pass illa att de i efterhand skulle länka till företaget genom ett dåligt omdöme.
Trots att det låter helt absurt vann företaget på det under lång tid eftersom ingenting upptäcktes. De avslöjade dock sig själva tillslut genom att skryta om sin succé i New York Times. Det ledde till att Google fick nys om deras lilla knep och puttade ner dem från deras topplacering. Det var denna händelse som ledde till att sökmotorn ändrade sina algoritmer, som nu endast gagnar goda recensioner.
Så utövar du etisk sökmotoroptimering
Att utöva etisk SEO är lätt: med autenticitet och gott förnuft kommer man långt! Helt ärligt så behöver man troligtvis en högre teknisk färdighet (än bara grundkunskap) om man ska ge sig på t.ex. cloaking.
Här är några riktlinjer du bör hålla dig till när du sökmotoroptimerar på ett etiskt sätt:
- Var relevant. Använd dig av sökord som passar in med det du har att erbjuda. Försök aldrig optimera med ord och fraser som du egentligen inte har något med att erbjuda, bara för att de har potential att dra trafik.
- Länkar av hög kvalitet från en trovärdig källa. Köp eller använd aldrig suspekta länkar!
- Göm eller dölj inget innehåll, t.ex. länkar eller cloaking. Du ska kunna stå för allt som publiceras på din webbsida.
- Värt att nämna igen: Var autentisk. Skriv dina egna texter, eller anlita en SEO-byrå som gör det åt dig. Använd dig inte av AI-texter eller duplicerat innehåll. Google gillar levande, högkvalitativt och varierat innehåll.
- Var naturlig. Bombardera inte dina texter med sökord. Överoptimering är aldrig en fördel.
- Tänk dig in i dina användares perspektiv. Gör vad du kan för att underlätta deras upplevelse, hela vägen från sökmotor till konvertering och interagering.
- Skriv inte bara för sökmotorerna. Ha dina användare och några sökord som utgångspunkt. Det är lättare att lägga till ett par ord i efterhand än att ta bort dem.
Sammanfattning
För att summera etisk SEO bör du alltså satsa på att vara så äkta och ärlig som möjligt. Ta inga genvägar helt enkelt! Det straffar sig i längden. Vill du lära dig mer om SEO hittar du flera intressanta inlägg i vår blogg, bland annat om hur man skriver en lyckad text eller vad de olika begreppen innebär.