Hur man gör en bra sökordsanalys
En sökordsanalys är verkligen A och O när du ska sökmotoroptimera en hemsida. Här gäller det att bilda sig en förståelse kring vilka termer och fraser man ska rikta in sig på för att dra till sig rätt målgrupp, och självklart även för att ranka högt. Det finns många sätt att göra en sökordsanalys på, och i detta inlägg kommer vi att gå igenom steg-för-steg hur du gör för att lyckas med din sökordsanalys.
Vi börjar processen med ett par grundläggande frågeställningar:
- Vad är ditt mål? Fler besökare, att sälja mer eller något annat? Att identifiera exakt vad det är du vill uppnå med din webbplats, blogg eller webbutik är avgörande för att hitta så effektiva sökord som möjligt.
- Vilka är dina konkurrenter? Kanske har du redan ett par i åtanke. Att pröva sig fram med olika sökningar på Google ger en bra bild av din konkurrens, vilka sökord de använder sig av och hur högt de rankar.
- Vilken är er målgrupp? De allra flesta använder Google, men på väldigt olika sätt. Riktar du t.ex. endast till lokalbefolkningen i ditt område vinner du mycket på att inkludera din ort i sökfrasen.
Varför är sökordsanalys så viktigt?
När du ska sökmotoroptimera en webbplats hänger allt på att hitta bra sökord och sökfraser, helst med en medel till hög sökvolym.
Sökvolym: Hur många som använder sig av det specifika sökordet eller sökfrasen under en viss period. I skrivande stund har t.ex.
Search intent: Sökarens intention. En konsument som vill köpa en ny dator söker på “billig dator” medan en person som är ute efter recensioner söker efter “bästa dator”.
Sökord: Det ord internetanvändaren skriver i sökrutan när hen gör sitt Google-sök. T.ex. “kanelbullar” eller “gamingdator”. Har ofta hög sökvolym och hård konkurrans.
Nyckelord/huvudsökord/nyckelfras: Det ord eller den fras som du lägger allra mest fokus på i ditt innehåll.
Sökfras: 2-3 ord och ofta en frågeställning, som t.ex. “hur bakar man kanelbullar” eller “gamingdator Stockholm”. Medel till hög sökvolym/konkurrans.
Long tail sökord: En sökfas som är ännu längre och mer specifik, som t.ex. “recept på glutenfria kanelbullar” eller “billig gamingdator i Stockholm”. Lägre sökvolym och lägre konkurrans.
Använd gärna en kombination av korta sökord och längre fraser för att nå en så stor publik som möjligt. Korta, konkreta sökord är enklare att optimera men något svårare att ranka riktigt högt på, eftersom konkurransen ofta är hög. Long tail sökord är något svårare att optimera på ett naturligt sätt, samtidigt som sökvolymen inte är lika hög. Dock är det enklare att ranka högre bland sökresultaten, samtidigt som klicken härifrån har större chans för att leda till konvertering.
Hur hittar man bra sökord?
Det finns ett gäng olika sätt att gå tillväga när du gör din sökordsanalys. Både enkla och mer djupgående, gratisverktyg eller bakom betalvägg. Det är viktigt att komma ihåg att du som professionell inom din bransch troligtvis använder helt andra sökord än dina kunder. Här hjälper det att försöka sätta sig in i internetanvändarnas perspektiv och inte övertänka. Vad tror du att dina kunder söker på för att hitta din produkt eller tjänst?
Så gör du en sökordsanalys – steg för steg
- Börja med att svara på frågorna ovan för att skaffa en bra översikt över dina kunders sökprofil, potentiella sökord och fraser.
- Skriv ned alla sökord du kommer på. En bra tumregel är att hålla sig mellan ett till fyra ord, allra mest fem. Använd Google för att pröva dig fram och hitta nya nyckelord, t.ex. med hjälp av autofill funktionen.
- Gör en kundundersökning eller intervjua dina användare. På så vis får du sökord direkt från källan och en bättre bild av vad just din målgrupp söker efter.
- Börja analysera! När du samlat ihop en lista med potentiella sökord är det dags att kolla vilka som bör användas och vilka du kan skippa. Här finns det en rad olika onlineverktyg som kan vara till stor hjälp, speciellt när det handlar om sökvolym. Många verktyg föreslår dessutom olika variationer av ditt sökord, vilket är särskilt praktiskt om du behöver mer inspiration. Några vanliga berktyg
- När analysen är igång är det lätt att urskilja vilka sökord och fraser det är som du bör satsa på. Processen blir enklare och enklare för varje sökordsanalys du utför.
När du har bestämt dig för vilka sökord du ska använda är det dags att implementera dem. Se till att fördela sökorden jämnt över sidan i fråga i rubriker, brödtext, alt-text och URL. Överoptimera däremot inte, och använd inte för många olika sökord på en och samma sida. Det kan få fler negativa effekter än positiva.
Utöver att optimera dina befintliga sidor, som kategorisidor, produktsidor och tjänstesidor, är det en bra strategi att skapa nya informativa undersidor/landningssidor. Ett hett tips är att alltid lägga mycket kärlek i ditt content eftersom Google gillar kvalitativt innehåll.
Övervaka dina sökord för att följa dina framsteg, samt för att hålla ett öga på när något behöver vidare optimering. Sökmotoroptimering är flytande, det vill säga att din webbplats kommer behöva underhållas kontinuerligt för att behålla sina rankningar.
De bästa verktygen för sökordsanalyser
- Ubersuggest – Gratis
- Keyword Planner – Googles sökordsplanerare som är gratis om du har Google Ads
- AnswerThePublic – Gratis
- Keywords Everywhere – Gratis
- SEMrush
- Ahrefs
- Wincher
- Moz Keyword Explorer
Gratis SEO-analys hos Imba
Visste du att du kan få en gratis analys över din webbplats generella SEO-hälsa? Klicka in dig på vår tjänst för Sökmotoroptimering och scrolla ner för att hitta erbjudandet. Allt vi behöver är din URL, ett telefonnummer och en e-postadress som vi kan skicka analysen till.För att sammanfatta
En sökordsanalys är ett absolut måste när du ska sökmotoroptimera, eftersom du riskerar att gå utan resultat om fel sökord används. Du vinner alltså mycket på att lägga ner den där extra tiden på att analysera ordentligt innan du skrider till verket med din sökmotoroptimering. Vill du lära dig mer om SEO bör du även kolla in viktiga SEO-ord och hur du gör för att skriva en lyckad SEO-text.