Vad är SEO och hur gynnar det min webbplats?

Du som driver e-handel eller någon annan typ av webbplats på internet har säkert stött på “SEO” ett par gånger, men är fortfarande lite osäker på vad det innebär. I så fall är denna guide skriven för dig! Här kommer vi att gå igenom vad SEO är, grunderna i hur det fungerar och vilka fördelar det kan ha för din hemsida.

Vad är SEO? Hur gynnar sökmotoroptimering din hemsida? Läs med här!

Vad betyder “SEO”?

SEO” är en förkortning av “Search Engine Optimization”, som översätts till “sökmotoroptimering” på svenska. Det är inte som det kanske låter, att det är en sökmotor som ska optimeras. Tvärtom, så är det en process där en webbplats optimeras för en sökmotor (som t.ex. Google, Yahoo! eller Bing). 

Hela syftet bakom att sökmotoroptimera en webbplats är att nå en högre placering i sökresultatet, eller “SERP” (Search Engine Results Pages). Ju högre upp en webbsida placeras, desto större är chansen att sökaren faktiskt klickar på den. Sannolikheten att du bläddrar till sida två eller tre av sökresultaten när du själv googlar är nämligen väldigt, väldigt liten.

Hur sökoptimerar man en webbplats?

Sökmotoroptimering är ett sätt att göra webbplatsen mer lättförståelig och attraktiv för sökmotorn i fråga. Söker man efter t.ex. “present till mamma” vill Google såklart visa upp de bästa och mest relevanta träffarna högst upp. Genom att lära känna sökmotorns algoritmer kan man själv påverka sin placering genom en rad åtgärder, både enkla och mer avancerade. Dessa åtgärder görs både internt på webbplatsen och utanför.

SEO är en helhets-grej som innefattar allt från din domän och sidans URL:er till användarvänlighet och laddningstid. Även små ändringar, som att lägga till metadata och alt-text, kan göra stor skillnad för hemsidans synlighet! 

On-page och off-page SEO

Alla ändringar som sker på webbplatsen i fråga kallas för “on-page” optimering. On-page SEO är det som vi normalt lägger allra störst fokus på, eftersom majoriteten av alla ändringar sker här. Att optimera on-page SEO innebär bland annat att:

  • Arbeta med sökord och smyga in dessa på ett naturligt sätt på befintliga sidor, kategorisidor, produktsidor, tjänsetsidor etc.
  • Skapa nya undersidor och landningssidor med starka sökord i fokus
  • Ändra eller lägga till metabeskrivning och sidtitlar
  • Se över permalänkar och menystruktur
  • Lägga till/fixa interna och externa länkar samt ankartexter
  • Omdirigera 404-sidor
  • Lägga till bilder och alt-text
  • Arbeta med H-taggar/rubriker (H1-H6)
  • Skapa kvalitativa och relevanta texter/SEO copywriting
  • Se till att hemsidan fungerar som den ska och laddas snabbt
  • Göra webbplatsen mobilvänlig
  • Se över HTML-källkoden 

Off-page SEO är en mindre men minst lika viktig del av optimeringen, och består av de åtgärder som görs utanför hemsidan. Mestadels handlar Off-page optimering om backlinks, det vill säga länkningar som görs från andra seriösa hemsidor till din webbplats. Driver du en möbelbutik och får en backlink från IKEA ökar din trovärdighet i sökmotorns ögon och du klättrar sannolikt några positioner. 

Vad betyder SEO, och kan man sökmotoroptimera själv? Vi lär dig hur SEO fungerar!

Vilka fördelar har SEO?

Sökmotoroptimering har många stora fördelar och kan gynna din hemsida på flera sätt. I takt med att dina sidor klättrar i sökresultaten ökar synligheten och därigenom även trafiken. Att konverteringen stiger i samma hastighet som trafiken är ingen garanti, men i de allra flesta fall hänger de tätt ihop. 

Så kan SEO gynna din hemsida eller e-handel:

  • Ökad synlighet, högre trafik och fler konverteringar
  • Du lär känna dina kunder och vad de söker efter
  • Stärkt varumärke och rykte
  • Du får resultaten svart på vitt
  • Mer exponering till en mycket lönsam kostnad
  • Du får långsiktiga resultat
  • Verksamhetens trovärdighet ökar
  • Du kan övervaka och jämföra dina konkurrenter
  • Hemsidans struktur förbättras

Sköter du din optimering själv kommer du dessutom att lära dig mer om hur din egen webbplats faktiskt fungerar! Du får en djupare insikt i Googles algoritmer och kommer allt eftersom utföra ändringarna snabbare och mer självsäkert.

Hur lång tid tar det att sökmotoroptimera?

Sökmotorns sökresultat är organiskt, vilket betyder att “SERP” lever och att placeringar kan röra på sig från en dag till en annan. Just precis därför är SEO en färskvara som behöver kontinuerligt arbete. Det betyder absolut inte att du måste ge hela webbplatsen en makeover varje månad, utan små optimeringar här och där vid behov räcker gott och väl. 

När en sida har skapats eller ändrats kommer det ta allt från några dagar till veckor för sökmotorns “spindlar” att indexera detta. En indexering betyder att sidan i fråga har lästs in och kategoriserats hos t.ex. Google. En hemsida som inte är indexerad kommer inte att dyka upp i sökresultatet alls. 

På grund av detta, samt fler faktorer som t.ex. konkurrenter, sökvolym och trender, går det inte att ge ett precist svar på hur lång tid SEO tar. Vi brukar säga att de första resultaten ofta är synliga inom en till sex månader, och att de riktigt tydliga och långsiktiga resultaten kommer efter ca. ett år. Tålamod är din bästa vän när det kommer till SEO, men vi lovar dig att det alltid är väntan värt!

Dela gärna inlägget på sociala medier

Facebook
Twitter
LinkedIn