Viktiga SEO-ord och vad de betyder
Indexering, alt-text och metabeskrivning. Vad betyder egentligen alla SEO-ord, termer och förkortningar? Som nybörjare kan det kännas näst intill omöjligt att hålla reda på alla ord och faktorer inom sökmotoroptimering, och med all rätt. Även som erfaren SEO-specialist kan det vara svårt att minnas varenda ett. Det finns hundratals olika begrepp i SEO-rymden, och i det här inlägget hittar du en ordlista över några av de allra viktigaste. Listan uppdateras eftersom!
Ankartext
Om en text innehåller en klickbar länk, är ankartexten det ord eller den fras som går att klicka på. En ankartext är oftast blå och understruken, men formateringen kan skilja sig från hemsida till hemsida. En bra ankartext bör beskriva den länkade sidan bra, innehålla relaterade sökord och varieras utmed din text.
Backlink
När någon annan länkar till din hemsida från sin annan kallas detta för backlink. Det kan t.ex. vara ett blogginlägg som länkar till en av dina produkter, en kund som länkar till din hemsida i ett forum eller liknande. En backlink är alltså en extern länkning till din webbplats.
Bruten länk/404
En bruten länk är en trasig länk till en sida som inte längre existerar. Klickar man på en bruten länk kommer man istället till en så kallad “404”-sida. Att en länk är bruten beror på att URL:en har döpts om eller flyttats.
Cloaking
En optimeringsteknik som används för att lura sökmotorerna, där man visar en starkt optimerad sida för crawlers och en mer attraktiv (men mindre optimerad) sida för internetanvändaren. Cloaking används mer sällan idag, eftersom det anses som en oetisk metod, och kan medföra stora negativa konsekvenser.
CMS
En förkortning för “Content Management System”, vilket direkt översätts till “innehållshanteringssystem” på svenska men kallas även för publiceringsverktyg. Några vanliga CMS är t.ex. WordPress, Drupal, HubSpot, Squarespace och Shopify.
Crawling
Internet brukar bildligt sett ses som ett stort spindelnät, och Googles sökrobotar som spindlar. När dessa “spindlar” kryper runt och söker igenom webbsidor kallas det för att de crawlar. En hemsida måste både crawlas och indexeras för att vara sökbar hos en sökmotor.
Featured Snippet
När Google snabbt vill visa ett bra och tydligt svar på din sökfråga kan innehållet från en passande träff framhävas i en ruta över de övriga sökresultaten. Oftast ses detta i form av punktlistor, tabeller, definitioner och steg-för-steg guider. Featured Snippet kallas även för “position 0”, eftersom den placeras mellan annonserna och position 1. En webbsida behöver inte nödvändigtvis ha en topplacering för att ta sig till position 0, utan här är det innehållet som besvarar den specifika frågan bäst som vinner.
Googlebot
Googles crawler, alltså spindeln som kryper runt i internet-nätet, kallas för Googlebot. Det finns två olika slags crawlers, eller sökrobotar: Googlebot Desktop och Googlebot Smartphone. Sökrobotens uppgift är att gå igenom och indexera allt innehåll som finns på the World Wide Web.
Google EAT
Trots namnet har Google EAT ingenting att göra med något ätbart. EAT är nämligen en akronym för Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Det handlar inte om direkta riktlinjer, utan fungerar mer som en guide över vilka faktorer du bör fokusera på för att ranka högt. Ditt innehåll bör alltså informativt, sanningsenligt och ge besökaren en trygghetskänsla.
Google My Business
En företagsprofil som ger dig möjligheten att marknadsföra ditt företag på Google Maps. Google My Business är helt gratis och har många praktiska funktioner som snabbt går att ändra eller uppdatera, som t.ex. kontaktinformation, öppettider, bilder och övrig aktuell info. Här kan även era kunder själva dela med sig av sina upplevelser genom recensioner, kommentarer och foton.
Google Search Console
Är du osäker på om din webbsida är indexerad som den ska, kan du snabbt och smidigt både kolla och fixa eventuella problem genom Google Search Console. Du hittar även nyttig information och data kring hemsidans trafikering, hur den mobila användbarheten är och eventuella länkningar från andra webbplatser till din.
Indexering
När en webbsida blir indexerad betyder det att Googlebot går igenom innehållet och listar den på rätt plats i sitt dataindex. Det är först efter att indexeringen är utförd som sidan i fråga blir sökbar. En webbsida som inte är indexerad dyker alltså inte upp i sökresultaten.
Interna länkar
Du kan stärka din SEO genom att använda interna länkar, det vill säga länkar som bara går inom din egen domän. Genom att t.ex. länka till kategorisidor i en meny på startsidan, eller lägga in en länk i en löpande text på en undersida till en annan, kan du stärka din sitemap helt utan externa faktorer.
Keyword stuffing
“Stuffing” översätts till “fyllning” eller “stoppning” på svenska. Begreppet beskriver alltså den metod där man proppar texten full med så många sökord som bara möjligt. Förr användes keyword stuffing för att försöka manipulera sin ranking hos Google, men ses idag som ett fusk och ger ofta mer negativa än positiva konsekvenser.