Vad kostar SEO – och vad ingår?

Det är ingen hemlighet att SEO, eller sökmotoroptimering, är en av de viktigaste marknadsföringsstrategierna som finns för företag på internet idag. Med hjälp av olika SEO-tekniker kan man drastiskt förbättra en webbplats synlighet, helt från att inte ha existerat i Googles sökresultat till en placering på förstasidan. En lyckad strategi kan alltså hjälpa en verksamhet till fler besökare, högre konvertering och ökad försäljning. Med andra ord är sökmotoroptimering något som alla växande företag på internet verkligen kan dra nytta av. 

Men, så till en ofta förekommande fråga: Hur mycket kostar SEO? Och vad exakt är det som ingår? Det är precis det vi ska svara på i detta inlägg!

Vad kostar SEO? Och vad ingår i en SEO-tjänst?

Sökmotoroptimering och priser

Sanningen är att det inte finns något direkt svar på frågan om vad SEO kostar. Mellan tummen och pekfingret kan ett rimligt pris för att optimera en vanlig e-handel hamna någonstans mellan 3000 till 10 000 svenska kronor per månad. Ibland även mer än så, helt beroende på webbplatsens storlek och arbetets omfattning. Just på grund av denna orsak väljer de flesta webbyråer att inte ange några priser på sina hemsidor. Istället erbjuds mindre analyser och offerter utan kostnad, där tjänsten skräddarsys åt varje projekt till ett så rättvist pris som möjligt. 

Hos oss på Imba har vi valt att sätta fasta priser på alla våra tjänster, som självklart inkluderas på varje specifik tjänstesida. Vi vet att alla företag och branscher är olika med varierande budget, och har därför tre färdigt utvecklade SEO-paket framtagna för att passa alla slags behov.

Det du betalar för är ofta det du får

Som så mycket annat här i världen är det du betalar för ofta det du får, något som även gäller för digital marknadsföring. Dock inte i den mening att ett högt pris betyder hög kvalitet, utan hellre att priset justeras efter arbetets omfattning. Låt oss förklara: 

 

  • Vårt minsta paket, nivå 1, inkluderar 10-20 sökord och 10 sidor on-page optimering för 3490 kr per månad. Detta paket räcker för dig som driver. en enklare webbplats, erbjuder några få tjänster online eller bara vill optimera några specifika områden. 
  • Vårt största paket, nivå 3, inkluderar 100-150 sökord och upp till 150 sidor on-page optimering till 9940 kr per månad. Vi rekommenderar alltid ett större paket till dig som behöver en helhetsoptimering, driver en stor e-handel eller har en riktigt tung webbplats med många sidor. 

 

Alla våra paket levereras med samma, höga kvalitet. Skillnaden på paketen och priserna är alltså bara hur mycket arbete det är som ska utföras.

Vad ingår i SEO?

Sökmotoroptimering är precis vad det låter som; att optimera en webbplats för att olika sökmotorer bättre ska kunna läsa av sidan och dess innehåll. Målet här är alltså att Google ska förstå vad den handlar om, klassa innehållet som kvalitativt och visa den specifika sidan så högt upp i sökresultatet som möjligt. För att nå dit finns det en rad åtgärder som kan göras, både enkla och mer djupgående. Dessa åtgärder delas upp i två kategorier, on-page optimering och off-page optimering. 

On-page optimering är allt arbete som görs på webbplatsen, både tekniska aspekter och content-baserat. 

  • Använda rätt sökord
  • Metadata
  • Rubriker (H1-H6)
  • Användarvänlighet och svarstid
  • Mobilvänlighet
  • Skapa SEO-texter och annat kvalitativt innehåll
  • URL:er, permalänkar och slugs
  • Menyer och struktur
  • Interna och externa länkar
  • Alt-text på bilder
  • Och mer!

Off-page optimering är alla åtgärder som görs utanför webbplatsen för att öka sidans auktoritet. Detta görs mestadels genom inlänkar från andra hemsidor eller forum, samt genom att skapa engagerande innehåll som andra vill dela vidare. Det kan handla om inlägg på sociala medier, blogginlägg eller liknande. 

On-page åtgärder är bäst för att stärka individuella sidor och sökord, medan off-page ger domänen en helhetsboost. Båda strategier bör alltid kombineras för ett så bra resultat som möjligt.

Är SEO värt pengarna?

På denna fråga har vi ett solklart svar: JA! Att sökmotoroptimera en hemsida är verkligen värt pengarna alla dagar i veckan. SEO kan vara en mycket komplex och tidskrävande process, och bör ses på som en långsiktig investering istället för ett engångsköp. 

Att kamma hem en topplacering är ingenting som sker över en natt, och när du väl nått dit krävs det ofta kontinuerligt arbete för att hålla sig där. Det finns alltså ingen orsak till oro om du inte ser resultat direkt, det är snarare mer vanligt att man till en början pendlar upp och ner innan en stabil placering intas (den så kallade “Google-dansen”). 

Vad just din SEO kommer att kosta är svårt att svara på, eftersom det beror på hur stor din webbplats är, konkurrensen och hur många sökord du vill optimera. Det vi kan förutspå är att du kommer bli allt annat än besviken när effekten väl kickar in! När du väljer Imba, det vill säga.

Dela gärna inlägget på sociala medier

Facebook
Twitter
LinkedIn