Vad är lokal SEO och hur används det?

SEO handlar i grund och botten om att öka den digitala synligheten, och därigenom nå ut till fler potentiella nya kunder över hela Sverige – eller världen. Detta gör sökmotoroptimering till en av de bästa sätten att marknadsföra sig på för de som driver e-handel eller erbjuder tjänster online. Men, om man driver en fysisk butik, hur sökmotoroptimerar man en produkt på nätet som inte går att köpa online? Samma fråga brukar även uppstå gällande t.ex. restauranger, frisörer eller gym. Kan man dra nytta av SEO trots att kunden egentligen inte kan beställa eller använda sig av det du erbjuder genom dataskärmen? Svaret på den frågan är: JA! Självklart kan man det, nämligen genom något som kallas för “lokal SEO”.

Nå din geografiska målgrupp med rätt sökord

Låt oss säga att du driver ett spa i Stockholm där det erbjuds allt från massage till skönhetsbehandlingar och bubbelpool. För att använda lokal SEO på rätt sätt för din verksamhet gäller det att hitta relevanta sökord. Alltså de ord och fraser som potentiella kunder skriver in i Googles sökruta för att hitta till er. 

Ett bra ställe att börja på är de produkter eller tjänster som erbjuds, kombinerat med orten där ni befinner er. Här hade t.ex. “spa stockholm”, “massage stockholm” eller “skönhetsbehandling stockholm” alla varit bra alternativ. Kombinera gärna huvudnyckelord med synonymer eller ett par längre och mer specifika fraser, som “bästa spat i stockholm” eller “ansiktsbehandling stockholm”. 

Det är alltså en väldigt enkelt grundformel: [tjänst/produkt] + [stad/ort/plats].

Kom alltid ihåg att göra en sökordsanalys innan du bestämmer dig för vilka sökord du ska arbeta med! Detta är oerhört viktigt, eftersom du annars riskerar att lägga värdefull tid på ord eller fraser som ingen söker efter. Alla sökord med sökvolym är bra sökord! Ju mer snäv en fras är, desto lägre brukar sökvolymen vara. Däremot är det nästan alltid lättare att ranka högt på ett ord med 100 sök/månad än ett med 1000 sök/månad, eftersom konkurrensen ofta är parallell med sökvolymen.

Lokal SEO för små företag

För små företag som ännu inte byggt upp ett starkt varumärke är lokal SEO ett perfekt sätt att kickstarta sin marknadsföring på. Självklart kan lokal SEO användas för verksamheter i alla storlekar, men är extra effektivt för just småföretag som är ute efter att öka synligheten lokalt. Detta eftersom konkurrensen minskar betydligt när man marknadsför sig inom ett specifikt område istället för över hela Sverige och internet. 

Bara för att din verksamhet befinner sig i Stockholm behöver du absolut inte vara begränsad att hålla dig inom stadens gränser. Ligger din verksamhet nära en annan ort, eller om du erbjuder tjänster på fler håll, kan du absolut använda det till din fördel och optimera webbplatsen även för dessa. I en storstad som Stockholm är det även att rekommendera att använda sig utav stadsdelar och förorter.

Några exempel på sökord för lokal SEO kan se ut såhär:

“skönhetssalong stockholm”
“thaimassage stockholm”
“massage södermalm”
“spa södertälje”

Hur sökoptimerar man lokalt?

Det finns ett par olika åtgärder man kan ta när man sökoptimerar lokalt, varav den viktigaste är att arbeta med dina sökord. Du kan inkorporera dessa i ditt befintliga innehåll (text, länkar, alt-text, metadata på startsida, kategorisidor, tjänstesidor, landningssidor etc.) och/eller skapa nytt och fräscht material. 

Ett av de mest effektiva sätten att använda lokal SEO genom on-page optimering är att bygga skräddarsydda landningssidor för dina viktigaste sökord. Vill du satsa stenhårt på “skönhetssalong Stockholm”? Skapa en ny landningssida och se till att sprida ut sökordet och dess synonymer på ett jämnt och naturligt sätt genom hela sidan. Glöm inte essentiella detaljer som permalänk, metabeskrivning och sidtitel!

Förbättra din synlighet med lokal SEO! Effektiv marknadsföring för dig med småföretag och fysisk närvaro.

Lokal SEO genom Google My Business

Att skapa en Google My Business-profil för din verksamhet är ett måste för din SEO, särskilt om du vill synas lokalt. Detta eftersom Google använder sig av platsinformation vid lokala sök, och presenterar sina bästa träffar på en liten karta över det organiska sökresultatet. När vi sökoptimerar lokalt är målet självklart att komma med på både karta och toppresultat! 

Dessutom är detaljerad och korrekt info, kundrecensioner och bilder alltid en fördel för din digitala synlighet. Utöver Google My Business finns även andra stora sajter som Reco, Trustpilot och bokadirekt.se. Att samarbeta med lokala bloggare, webbtidningar eller liknande kan även det ge en stor push i rätt riktning. Ju fler relevanta och seriösa ställen du syns på, desto bättre för din lokala SEO!

Summering

Lokal SEO är alltså ett riktigt effektivt sätt att marknadsföra sig på för de allra flesta verksamheter, men är särskilt viktigt hos mindre företag med fysiska butiker, varuhus, kontor, salonger eller liknande. Med andra ord, tillfällen där målen är fysiska resultat hellre än klick, besökare, onlineköp, registreringar etc. Hos oss på Imba har vi massor av erfarenhet när det kommer till lokal sökmotoroptimering, och vill du veta mer om ämnet (eller något annan inom digital marknadsföring) är det bara att höra av sig! Ta gärna en titt på våra tips kring SEO copywriting  och hur man skriver proffsigt sökmotoroptimerade texter.

Dela gärna inlägget på sociala medier

Facebook
Twitter
LinkedIn